Zicht op ontwikkeling
Op KC De Haven vinden we het belangrijk om de groei van elk kind te volgen ten opzichte van zichzelf.

Op KC De Haven vinden we het belangrijk om de groei van elk kind te volgen ten opzichte van zichzelf.
Op KC De Haven vinden we het belangrijk om de groei van elk kind te volgen ten opzichte van zichzelf. Om hier een goed beeld van te hebben gebruiken we ook toetsen en bij de kleuters het volgsysteem van BOSOS. Dit zijn methodegebonden en niet-methodegebonden IEP-toetsen toetsen op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen. De resultaten worden in het digitale leerlingvolgsysteem Parnassys ingevoerd en genoteerd op de groepskaart. Ook worden de resultaten met de ouders besproken. Ons doel van toetsen is de ontwikkeling van de leerling goed te kunnen volgen én zicht te houden op de kwaliteit van ons onderwijs.
De methode toetsen worden geanalyseerd en remediërende lessen met gerichte hulp per leerling gegeven. Na de reguliere IEP-meting maken we de balans op, op groepsniveau, op individueel niveau en op schoolniveau. De resultaten worden geanalyseerd en besproken met team en intern begeleider per bouw. We gebruiken hiervoor gegevens uit Parnassys. Naar aanleiding van de opbrengsten, maken we een plan van aanpak voor de volgende periode. Dit doen we op 3 verschillende niveaus: intensief (weer), basis en plus (meer).
Bij thematisch onderwijs volgen we de ontwikkeling van leerlingen veel diverser. Ze maken lapbooks, presentaties, stop-motion filmpjes en andere meer portfolio-achtige producten om te laten zien wat ze hebben geleerd. Dit is, samen met ons thematisch onderwijs, volop in ontwikkeling.
Ook volgen we de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit doen we met de instrumenten Hart en handen van IEP. Dit is een volginstrument voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 3 t/m 8, maar ook het pedagogisch klimaat, de groepsvorming van de groep. Het bevat 'self-assessment'-instrumenten waarmee de leerling inzicht krijgt in zijn eigen profiel:
Voor ons is dit input voor een kindgesprek. En we hebben bouwgroepsbesprekingen sociaal emotionele ontwikkeling. Hierin bespreken we met elkaar de groepen. Om van en met elkaar te leren en het elke dag een stapje beter te willen doen.