NieuwsAgendaSchoolgids

Zicht op ontwikkeling

Op KC De Haven vinden we het belangrijk om de groei van elk kind te volgen ten opzichte van zichzelf. 

Toetsen

Op KC De Haven vinden we het belangrijk om de groei van elk kind te volgen ten opzichte van zichzelf. Om hier een goed beeld van te hebben gebruiken we ook toetsen en bij de kleuters het volgsysteem van BOSOS. Dit zijn methodegebonden en niet-methodegebonden IEP-toetsen toetsen op het gebied van rekenen, taal, spelling en lezen. De resultaten worden in het digitale leerlingvolgsysteem Parnassys ingevoerd en genoteerd op de groepskaart. Ook worden de resultaten met de ouders besproken. Ons doel van toetsen is de ontwikkeling van de leerling goed te kunnen volgen én zicht te houden op de kwaliteit van ons onderwijs. 

We werken cyclisch en opbrengstgericht

De methode toetsen worden geanalyseerd en remediërende lessen met gerichte hulp per leerling gegeven. Na de reguliere IEP-meting maken we de balans op, op groepsniveau, op individueel niveau en op schoolniveau. De resultaten worden geanalyseerd en besproken met team en intern begeleider per bouw. We gebruiken hiervoor gegevens uit Parnassys. Naar aanleiding van de opbrengsten, maken we een plan van aanpak voor de volgende periode. Dit doen we op 3 verschillende niveaus: intensief (weer), basis en plus (meer).

Thematisch onderwijs

Bij thematisch onderwijs volgen we de ontwikkeling van leerlingen veel diverser. Ze maken lapbooks, presentaties, stop-motion filmpjes en andere meer portfolio-achtige producten om te laten zien wat ze hebben geleerd. Dit is, samen met ons thematisch onderwijs, volop in ontwikkeling.

 

Lees meer over thematisch onderwijs